Wciąż zbyt wielu dorosłych Polaków posiada jedynie świadectwa szkoły podstawowej lub zawodowej. Na dzisiejszym rynku pracy to nie wystarcza.
Osobom dorosłym trudno jest pokonać barierę wieku, psychiczną, a często materialną i zawalczyć o świadectwo szkoły średniej. Szansą dla takich osób jest Liceum dla Dorosłych w Jeleniej Górze przy Prywatnym Centrum Kształcenia Kadr.
Zajęcia odbywają się w piątki w godz. 16-20 oraz w soboty 9-17.30, średnio 2 razy w miesiącu.

- Dzięki finansowaniu z UE kupiliśmy zestawy podręczników oraz oprogramowanie multimedialne do wypożyczania słuchaczom. Mamy również słowniki, atlasy i zestawy multimedialne do wykorzystania podczas lekcji. Słuchacze mogą uczestniczyć w zajęciach poświęconych technikom uczenia się: koncentracji, sporządzania notatek, czytania tekstów z zapamiętywaniem.

Ktoś może zapytać „Po co pedagog w szkole dla dorosłych?"
Słuchacze korzystają też ze wsparcia pedagoga – doradcy rozwoju osobistego i zawodowego.
Praktyka pokazała, że wzmacnia motywację i wizerunek własny słuchaczy, a dzięki temu mniej osób rezygnuje ze szkoły. Często pomaga im rozwiązywać istotne problemy - doradza w kwestiach edukacyjnych oraz wyboru lub zmiany kierunków rozwoju zawodowego. Badania przeprowadzone wśród uczestników projektu wykazały, że kontakt z pedagogiem jest ważny dla 72% badanych.

Zajęcia w klasie i przez Internet
- Żyjemy w społeczeństwie wiedzy. Jednym z istotniejszych źródeł wiedzy i informacji jest Internet. Nie unikniemy ani w życiu zawodowym, ani osobistym kontaktu z komputerem, a często oczekuje się od nas biegłego posługiwania się nim. Człowiek dorosły uczy się, gdy widzi możliwość zastosowania tej wiedzy i umiejętności. Dlatego oprócz przedmiotu technologia informacyjna wdrażamy wykorzystanie platformy Moodle jako narzędzia wspierającego proces dydaktyczny – mówi Maria Siegieńczuk, administratorka platformy e-learningowej.

Na platformie zamieszczane są materiały ilustrujące przebieg ostatnich lekcji, co jest szczególnie ważne dla tych, którzy nie mogli brać w nich udziału. Pojawiają się również dodatkowe ćwiczenia, zadania czy pytania sterujące pomocne dla systematycznie uczących się osób. Są też umieszczane zadania, które należy rozwiązać i odesłać. Wiele osób korzysta już z tej formuły. Oczywiście nie wszystko idzie łatwo ale w ten sposób uczniowie uczą się jak pełniej wykorzystywać komputer. W każdą środę odbywają się konsultacje z Technologii Informacyjnej i Moodla. Wielu słuchaczy zadaje pytania przez e-mail.

E-learning w szkole – jedna z metod kształcenia czy tylko moda?
Czy e-learning w szkole jest tylko modą, czy rzeczywistą pomocą dydaktyczną? Wiele się o tym się dyskutuje i pisze – mówi dyrektor szkoły Grzegorz Lustyk. Naszym założeniem jest wsparcie procesu dydaktycznego poprzez dodatkowe materiały udostępniane słuchaczom. Platforma e-learningowa nadaje się do tego bardzo dobrze. Korzystanie z Moodle pozwala na lepsze dopasowanie nauki indywidualnej do możliwości i czasu słuchaczy. Dodatkowe efekty to zainteresowanie szkołą i nauką między zjazdami oraz większa integracja klas dzięki wymianie doświadczeń i informacji. Istotną jest również to, że zachęcamy, ale nie zmuszamy do korzystania z materiałów na platformie. Wiemy, że wiele osób nie ma jeszcze swobodnego dostępu do komputera i Internetu. Nie chcemy wprowadzać kolejnej bariery i mocno akcentujemy, że osoby, które mają problem z przesyłaniem prac przez Internet mogą oddać je osobiście. Umożliwiamy też dostęp do komputerów w szkole między zjazdami. Widzimy, że nasi słuchacze coraz lepiej sobie radzą z komputerem i Internetem. Początki są trudne, ale jesteśmy z nich bardzo dumni.

Nauczyciele podkreślają, że dużym udogodnieniem jest łatwy dostęp do urządzeń multimedialnych. - Tworzymy dodatkowe materiały dla uczniów, które zamieszczamy na platformie internetowej i widzimy, że przynosi to duże korzyści. Słuchacze są bardziej zainteresowani nauką, dopytują o ćwiczenia, odsyłają napisane prace. Oczywiście nie zapominamy o tradycyjnych podręcznikach, które nasi uczniowie mają do dyspozycji również w domu co znacznie ułatwia nauczanie.

DOBRE Liceum dla Dorosłych oczami słuchacza
Pani Genowefa G. mówi, że możliwość powrotu do szkoły to dla niej szansa na samorealizację. - Możliwość nieodpłatnego skorzystania z zajęć, wypożyczenia podręczników oraz przyjazne podejście nauczycieli prowadzących zajęcia, które przekonały mnie do tego, by wrócić do szkoły. Dojeżdżam z sąsiedniego miasta i w tej chwili nie mam pracy. A szkoła pozwala mi się rozwijać. Mam 49 lat, ale splot wielu różnych okoliczności i obowiązków nigdy wcześniej nie pozwolił mi na realizację marzeń i na ukończenie szkoły średniej. Teraz nauka sprawia mi wielką frajdę. Atmosfera w szkole powoduje, że nie czuję swoich lat i lecę na zajęcia jak na skrzydłach!
Żyjemy w czasach, gdy komputer staje się nieodzowną częścią życia. Swobodny dostęp do Internetu w szkole pomaga mi w nauce, mogę lepiej organizować swój czas i kontaktować się z kim chcę w najróżniejszych sprawach. „Nasza" Platforma Moodle jest przystępna i zawiera ważne informacje.
Wykładowcy są cierpliwi i bardzo zależy im na naszym sukcesie. Gdybym opuściła choćby jedne zajęcia to myślę, że poniosłabym wielką stratę.

Pani Aleksandra P. mówi że zawsze chciała się rozwijać i dlatego wróciła do szkoły. - Wierzę, że dzięki zdobytemu wykształceniu będzie mi łatwiej znaleźć pracę. Szkoła pozytywnie mnie zaskoczyła. Zaliczyłam pierwszy semestr i przekonałam się, że wiele potrafię. Nauczyciele są mili, wyrozumiali i interesują się każdym uczniem. Dzięki możliwości wypożyczania książek i korzystania z Moodle jestem na bieżąco z informacjami związanymi ze szkołą. Projekt to dla mnie duża szansa.

Centrum Językowe PCKK

Kursy języków obcych

Język polski dla obcokrajowców

Realizujemy też kursy dofinansowane ze środków UE dla Pracodawców i pracowników MŚP

- pomagamy przygotować wnioski do programu

Sekretariat PCKK

Sekretariat PCKK
ul. Wolności 29
jest czynny 
pn w godz. 10:00 - 18:00
wt-pt w godz. 8:00 - 16:00

Polecamy

 

LOGO CJPCKK nowe mini
 
CDN PCKK
 
 
 
Złote Myśli