Filip Żurakowski
1. Cztery najważniejsze umiejętności współczesnego człowieka
Obserwacje różnych dziedzin życia - biznesu, dziennikarstwa, nauki itp. wskazują, że nie wystarczy być dobrym w swojej dziedzinie. Zwyciężają ci, którzy są najszybsi i umieją sprzedać wyniki swojej pracy.
Działać szybko, zachowując godność i umiar - oto wyzwanie dla nas. Pośpiech niszczy wrodzoną godność człowieka. „Nie poganiaj mnie, bo tracę oddech, nie poganiaj mnie bo gubię rytm" - śpiewa Olga Jackowska. Praca w pośpiechu nie ma smaku, nie sprawia ci przyjemności. Szybkość w działaniu należy osiągać nie przez pośpiech, lecz poprzez znajomość i stosowanie właściwych technik.
Cztery najważniejsze umiejętności współczesnego człowieka, to:
-
współżycie z innymi, współdziałanie w różnych grupach i zespołach,
-
posługiwanie się technikami szybkiej i wydajnej pracy umysłowej,
-
zarządzanie finansami osobistymi,
-
utrzymywanie równowagi w życiu (właściwa hierarchia wartości, godzenie pracy, zabawy i przygody, życia rodzinnego).
Uczeń współczesnej szkoły powinien te umiejętności opanować - albo w ramach programu szkolnego, albo poprzez uczestnictwo w różnych inicjatywach podejmowanych przez instytucje pozaszkolne. Aby szkoła i instytucje pozaszkolne mogły realizować odpowiednie projekty, pożądane jest, aby istnieli nauczyciele specjalizujący się w jednej
z wymienionych wyżej umiejętności.
2. Szkoła XXI wieku
-
Każdy nauczyciel jest przeszkolony w zakresie technik wiedzy o mózgu i technik uczenia się.
-
W szkole są centra różnych rodzajów inteligencji, aby dać szansę uczniom o różnych stylach uczenia się.
Każdy z nas posiada wszystkie rodzaje inteligencji. Prawie każdy posiada wszystkie zmysły. Różnimy się stopniem dominowania niektórych rodzajów inteligencji i niektórych zmysłów. Te spostrzeżenia wykorzystaj tworząc cierpliwie i wytrwale swój INDYWIDUALNY STYL UCZENIA SIĘ. A uczenie się to zdobywanie wiedzy, opanowywanie umiejętności i tworzenie nawyków.
3. Rodzaje inteligencji i co z tego wynika
Inteligencja a miejsce w życiu
RODZAJ INTELI-GENCJI |
Preferowane rodzaje aktywności, potrzeby, dążenia |
Preferowane dziedziny nauki, sztuki, życia społecznego, biznesu |
Preferowane zawody, role społeczne |
Zainteresowania, zamiłowania, hobby, |
LINGWI-
STYCZNA
|
Rozmawianie
Przemawianie
Pisanie artykułów, książek, wypracowań
Czytanie
Udział w dyskusjach, debatach
|
Literatura
Językoznawstwo
Polityka
Edukacja
Dziennikarstwo
Działalność wydawnicza
Sztuka oratorska
|
Nauczyciel
Polityk
Kaznodzieja
Dziennikarz
Pisarz
Redaktor
Prezenter (np. TV)
Sprawozdawca sportowy
Trener - szkoleniowiec
|
Czytanie książek, gazet
Rozwiązywanie krzyżówek
Konkursy krasomówcze
|
LOGICZ-NA
|
Liczenie
Praca na komputerze
Praca z liczbami - prowadzenie ksiąg rachunkowych, planowanie i analizy finansowe
Prowadzenie eksperymentów
|
Matematyka
Fizyka
Chemia
Różne kierunki inżynierskie
Prawo
Rachunkowość
Finanse
|
Naukowiec
Wynalazca
Księgowy
Pracownik banku
Nauczyciel
Detektyw
Adwokat
|
Gra w szachy
Rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, zadań logicznych
|
WIZUAL-NO - PRZEST-RZENNA
|
Projektowanie miast, osiedli, budynków, wnętrz
Malowanie
Rzeźbienie
Tworzenie strategii
Tworzenie map i korzystanie z nich
|
Architektura
Urbanistyka
Sztuki plastyczne
Nawigacja
Planowanie strategiczne i realizowanie strategii (w wojsku, w biznesie, w zarządzaniu państwem, województwem, gminą)
|
Architekt
Malarz
Rzeźbiarz
Kierowca
Pilot
Strateg
Przywódca
Reżyser teatralny, filmowy
|
Malarstwo
Rzeźba
Zabytki
Modelarstwo
Film
Teatr
Witraże
Fotografia
|
MU-ZYCZ-NA
|
Śpiewanie
Gra na instrumencie
Słuchanie muzyki
Śpiewanie - w chórze, przy ognisku, na spotkaniach towarzyskich
|
Muzyka
Dziedziny sztuki łączące słowo i muzykę: opera, operetka, musical
Produkcja instrumentów muzycznych, ich strojenie, konserwacja
Inżynieria dźwięku
|
Instrumentalista (wykonawca muzyki)
Wokalista
Kompozytor
Dyrygent
Tancerz
Choreograf
|
Muzyka
Taniec
Śpiew
Festiwale muzyczne
Koncerty
|
FIZYCZNO - KINE-STETY-CZNA
|
Bieganie
Pływanie
Jazda na rowerze, na nartach
Majsterkowanie
Naprawianie urządzeń (np. samochodu
Potrzeba ruchu, aktywności fizycznej
|
Sport
Turystyka
Taniec
Aktorstwo
Sztuki walki
Budownictwo
Mechanika
Rzemiosło
Chirurgia
Stomatologia
|
Sportowiec
Trener sportu
Tancerz
Akrobata
Aktor
Rzemieślnik (np. hydraulik, murarz, cieśla, mechanik samochodowy)
|
Uprawianie sportu, turystyki
Żeglarstwo
Narciarstwo
Majsterkowanie
Naprawy domowe
Karate
Roboty i robótki ręczne
|
INTER- PERSO-NALNA
|
Słuchanie
Negocjowanie
Dyskutowanie
Doradzanie
Praca zespołowa
Kierowanie ludźmi
Pełnienie funkcji mediatora w sporach
Potrzeba kontaktu z ludźmi, przebywania z nimi, wymiany myśli i uczuć
|
Edukacja
Służba zdrowia
Opieka społeczna
Życie religijne
Handel
Marketing
Polityka
Pedagogika
Psychoterapia
|
Nauczyciel
Polityk
Dziennikarz
Trener - szkoleniowiec
Lekarz
Pielęgniarka
Duchowny
Menedżer
Właściciel firmy
Sprzedawca
Agent ubezpieczeniowy
|
Udział w treningach interpersonalnych
Spotkania towarzyskie
Działalność w stowarzyszeniach
Wolontariat
Organizowanie uroczystości rodzinnych, zakładowych
|
INTRA-PERSO-NALNA
|
Poznawanie samego siebie, świadomość swoich uczuć
Potrzeba chwil samotności
Dążenie do samorealizacji
Potrzeba podążania własną drogą, niezależności od przyjętych norm i schematów
Wsłuchiwanie się w głos swego sumienia i intuicji
Poszukiwanie sensu życia i odkrywanie życiowego zadania
Poszukiwanie nadrzędnych wartości i kierowanie się nimi
|
Dziedziny życia związane z twórczością - literacką, muzyczna, naukową
Filozofia
Psychologia
Życie religijne
Poradnictwo
Pomoc społeczna
Praca z ludźmi niepełnosprawnymi, nie radzącymi sobie w życiu
|
Psycholog
Pedagog
Duchowny
Pisarz
Filozof
Terapeuta
|
Czytanie książek
Pisanie pamiętników
Poznawanie biografii pisarzy, artystów, przywódców religijnych, mistyków
|
Badania mózgu wykazują, że każdy typ inteligencji ma odpowiadający mu ośrodek w danej części mózgu.
Profesor Howard Gardner wyróżnia ponadto inteligencję przyrodniczą, przejawiająca się umiejętnością pracy i życia w zgodzie z naturą. W dużym stopniu korzystają z niej rolnicy, ogrodnicy, przewodnicy i ratownicy górscy, właściciele gospodarstw agroturystycznych, podróżnicy, itp.
Oczywiście można inaczej sklasyfikować rodzaje inteligencji, wyróżniając np. inteligencję emocjonalną, techniczną, finansową. Rodzaje inteligencji to inaczej typy posiadanych zdolności. Decydują one o wynikach w nauce, a przede wszystkim o radzeniu sobie z wyzwaniami i osiąganiu sukcesów w różnych dziedzinach życia.
Każdy człowiek ma swój indywidualny styl uczenia się. Ten styl jest efektywny, gdy jest dostosowany do dominujących u danej osoby rodzajów inteligencji i dominujących zmysłów.
4. Ulubione przez nauczycieli i uczniów elementy zajęć z technik wspomagających uczenie się
-
Mapy myśli
-
Łamigłówki
Do czego może służyć mapa myśli
Mapa myśli jest jedną z technik szybkiego i skutecznego uczenia się.
Może służyć do:
-
sporządzania graficznego streszczenia czytanego tekstu,
-
robienia szybkich notatek z tego, co słyszysz,
-
wykonywania planu tego, co chcesz napisać - na przykład planu wystąpienia, artykułu itp.
Jak wykonuje się mapę myśli
Poznasz tutaj sposób wykonywania map myśli opracowany przez Tony Buzana. Tony Buzan to światowej sławy ekspert w dziedzinie uczenia się i technik zapamiętywania, autor wielu książek na ten temat.
Tworząc mapę myśli:
-
przygotuj kartkę i kolorowe pisaki,
-
umieść w centrum rysunek lub napis przedstawiający główny temat,
-
od centrum - mającego kształt okrągły lub owalny - prowadź główne gałęzie w postaci grubych linii lub wypustek, w których wpisane są kluczowe słowa symbolizujące zasadnicze, nadrzędne myśli,
-
od głównych gałęzi rysuj drobniejsze odgałęzienia, rozchodzące się we wszystkich kierunkach, wpisując na nich słowa lub wyrażenia stanowiące zakodowanie dalszych, coraz bardziej szczegółowych myśli związanych z głównym tematem,
-
uzupełnij mapę kolorowymi rysunkami, strzałkami, znakami, symbolami.
5. Zadania nauczycieli
-
Prowadzenie zajęć dla uczniów z technik uczenia się
-
Stosowanie tych technik na lekcjach przedmiotowych
LITERATURA
-
Buzan T. Szybkie czytanie. Wydawnictwo JK, Łódź, 2007
-
Buzan T. Genialna pamięć. Wydawnictwo JK, Łódź, 2007
-
Carter Ph., Russel K., Równowaga umysłu. Muza S. A. Warszawa, 2002
-
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000
-
Gamon.D., Bragdon A. Trenuj swój mózg. MEDIUM, Warszawa 2003
-
Holmes A., Skuteczne zdawanie egzaminów. REBIS, Poznań 2007
-
Jacenko M., Jak szybko nauczyć się języków obcych. Helion, Gliwice 2008
-
Kwiatkowski Z., Żurakowski F., Bóg i pieniądze. Faraon, Malbork 2009
-
O'Brien D., Sztuka zapamiętywania. Muza S.A., Warszawa 2001
-
Swantenson I. Mapy pamięci i techniki zapamiętywania. HELION, Gliwice, 2004
-
Raifenshneider D. Techniki trenowania umysłu. Muza S. A. Warszawa, 2005
-
Russel K., Carter Ph., Łamigłówki rysunkowe. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1996
-
Russel K., Carter Ph., Łamigłówki liczbowe. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1996
-
Żurakowski F., Jak uczyć się szybko i skutecznie... i dostać się na wymarzoną uczelnię. Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa, wyd. I 2000, wyd. II 2004