Doskonała organizacja pracy, kompetencje pedagogiczne i zaplecze edukacyjne zostało docenione, dzięki czemu mieliśmy możliwość realizacji projektu dofinansowanego przez Unię Europejską.
Od września 2010 r. osoby, które chciały uzupełnić wykształcenie i ukończyć szkołę średnią mogły to zrobić bezpłatnie w Dobrych Liceach dla Dorosłych w Prywatnym Centrum Kształcenia Kadr w Jeleniej Górze.
Nauka przez 2 lata była całkowicie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Zajęcia odbywały się w piątki w godz. 16-20 oraz w soboty 9-17.30, średnio 2 razy w miesiącu.
Naszym słuchaczom wypożyczaliśmy podręczniki oraz programy multimedialne wspomagające naukę. Osoby spoza Jeleniej Góry mogły uzyskać zwrot kosztów dojazdów.
Dodatkowym elementem wspomagającym naukę była możliwość korzystania ze szkolnej platformy internetowej. Dzięki temu Słuchacze mieli dostęp do dodatkowych materiałów i ćwiczeń oraz możliwość bezpośredniego komunikowania się z Nauczycielami przez Internet również pomiędzy zjazdami.
Tematy do ustnej matury z języka polskiego
w roku szkolnym 2013/2014
Tematy z zakresu literatury
Rola motywów mitologicznych i sposoby ich ujęcia w poezji współczesnej. Omów na wybranych przykładach.
Człowiek wobec natury. Omów temat, analizując wybrane utwory literackie.
„Inny świat" obłąkanych w literaturze. Omów motyw szaleństwa na wybranych przykładach.
Literackie portrety władców w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Dokonując analizy wybranych utworów, przedstaw propozycje „dekalogu", według którego człowiek powinien postępować w życiu.
Konwenans życia towarzyskiego w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Różne portrety kobiet wykreowane przez literaturę polską. Omów na wybranych przykładach.
Literacki obraz buntu młodych. Omów na wybranych przykładach.
Wina i kara w literaturze. Omów na wybranych przykładach
Topos arkadyjski w utworach literatury polskiej. Omów na wybranych przykładach.
I. Krasicki, W. Gombrowicz, S. Mrożek karykaturzystami swoich epok. Omów, analizując wybrane utwory literackie.
„A to Polska właśnie..." (S. Wyspiański). Przedstaw obrazy i wizje Polski w wybranych utworach literackich.
Etos rycerski w literaturze. Przedstaw jego różne realizacje na wybranych przykładach.
Groteska jako sposób przedstawiania świata. Omów na wybranych przykładach literackich.
Dziś prawdziwych Sarmatów już nie ma? Motyw sarmacki na wybranych przykładach z literatury polskiej.
Przedstaw różne modele rodziny, analizując wybrane utwory literackie.
Konwencja naturalizmu na wybranych przykładach literackich.
„Prawdziwa odwaga i inteligencja to umiejętność bycia innym niż wszyscy". Omów problem wielkich indywidualności na wybranych przykładach bohaterów literatury różnych epok.
Średniowiecze wciąż obecne w literaturze. Omów na wybranych przykładach literackich inspiracje sztuką średniowieczną.
Topos raju na wybranych utworach epickich różnych epok.
„Na dobre i na złe". Różne kreacje małżeństw w literaturze. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
Tradycje ludowe inspiracją dla poetów w różnych epokach. Omów na wybranych przykładach dzieł literackich.
Sposoby kreowania obrazu utraconej ojczyzny w literackich tekstach emigracyjnych różnych epok. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
Mitologiczne tradycje w twórczości Jana Kochanowskiego, Leopolda Staffa, Zbigniewa Herberta. Omów temat na wybranych przykładach literackich.
Kulturotwórcza rola Biblii - zanalizuj problem na wybranych przykładach dzieł literatury dawnej i współczesnej.
Klasycyzm i jego odmiany w twórczości artystów renesansu, oświecenia i współczesności. Rozwiń temat, analizując wybrane przykłady literackie.
Obraz rewolucji w literaturze. Porównaj ujęcie tematu w twórczości Z. Krasińskiego, S. Witkacego, W. Gombrowicza, G. Orwella. Analiza wybranych utworów.
„I śmiech niekiedy może być nauką..." (I. Krasicki). Podaj przykłady różnego rodzaju komizmu na przestrzeni epok i omów jego funkcje w wybranych dziełach literackich.
Różne spojrzenia na rolę artysty i zadania poezji w wybranych epokach. Omów zagadnienia na podstawie analizy wybranych przez siebie utworów.
Symbol, alegoria, przypowieść. Zdefiniuj i omów ich funkcje w utworach różnych okresów literackich.
Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu.
Funkcje prozy historycznej w epoce pozytywistycznej i Młodej Polski. Rozwiń temat na wybranych dziełach literackich.
Różne sposoby opowiadania o doświadczeniach II wojny światowej we współczesnej prozie. Analiza wybranych utworów, np.: H. Krall, G.H. Grudzińskiego, T. Borowskiego.
Topos pracy w literaturze polskiej. Prześledź jego rozwój na wybranych przykładach dzieł literackich.
Podobieństwa i różnice w widzeniu świata szlacheckiego w „Panu Tadeuszu" A. Mickiewicza i wybranej komedii A. Fredry.
Portrety kochanków, różne sposoby ich prezentowania na wybranych przykładach literatury polskiej i obcej.
Totalitaryzm w literaturze. Różne sposoby ukazywania problemu w wybranych utworach XX wieku.
Człowiek i Bóg w liryce średniowiecza, renesansu i baroku. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Świat przedstawiony, bohater, język w serii powieściowej o Harrym Poterze. Analiza wybranych tekstów.
W kręgu piosenki poetyckiej. Tematy, sposób obrazowania, uroda słowa, nastroje. Przeprowadź analizę i interpretację wybranych tekstów: A.Osieckiej, J.Kofty, W.Młynarskiego.
Omów portrety ojca na wybranych przykładach dzieł literackich poszczególnych epok.
„I nie miłować trudno i miłować nędzna pociecha". Jak literatura opowiada o miłości? Odpowiedz na podstawie analizy wybranych przykładów.
Omów funkcje śmierci i zła w baśniach, bajkach i mitach literatury polskiej. (analizując wybrane utwory)
Rola kobiety i ewolucja jej wizerunku w literaturze na przestrzeni wieków. Omów analizując wybrane utwory literatury polskiej.
Miejsce człowieka w świecie na podstawie twórczości Franza Kafki - analiza wybranych dzieł.
Omów topos wędrówki i doświadczeń z niej wynikających w wybranych dziełach literatury polskiej i powszechnej.
Powstanie warszawskie i powstanie w getcie warszawskim jako traumatyczne doświadczenia narodu polskiego i żydowskiego. Omów na podstawie wybranych dzieł literatury pięknej i dokumentów epoki.
Miłość fatalna (nieszczęśliwa). Omów funkcje motywu w wybranych dziełach literackich.
Kondycja człowieka współczesnego w świetle poezji Zbigniewa Herberta. Przeanalizuj i zinterpretuj wiersze.
Wizje końca świata w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
Polska i Polacy w utworach literackich XX wieku. Omów na wybranych przykładach, zbadaj motywy i sposób obrazowania.
Obraz polskiej rzeczywistości społecznej i politycznej w tekstach Kazimierza Staszewskiego i innych muzyków tego okresu. Omów wątki i poetykę tych utworów.
„A imię jej kobieta..." Biblijny wizerunek kobiety. Scharakteryzuj na wybranych fragmentach tekstów literackich
Związek literatury z innymi dziedzinami sztuki
Klasycyzm w twórczości artystów XVI-XVIII w. Omów, analizując wybrane dzieła literatury i z innych dziedzin.
Piękno i szpetota kobiecego ciała w sztuce. Omów na wybranych przykładach literatury i z innych dziedzin sztuki.
Wizje zagłady w dziełach literackich i filmowych. Omów na wybranych przykładach.
Fascynacja Tatrami w literaturze i sztuce Młodej Polski. Omów na przykładach dzieł literackich i z innych dziedzin sztuki.
Plastyka i literatura wobec okrucieństwa wojny. (na wybranych przykładach).
Moda jako nieodłączny motyw ludzkiego bycia w świecie. Omów różne aspekty tego zjawiska kulturowego, analizując wybrane dzieła literackie i inne.
H. Sienkiewicz i J. Matejko - charyzmatyczni kreatorzy narodowej wyobraźni. Zaprezentuj wybrane dzieła tych twórców i omów ich rolę w kształtowaniu narodowej tożsamości Polaków.
Inspirująca rola Biblii w literaturze i sztuce europejskiej. Analiza wybranych dzieł literackich i z innych dziedzin sztuki z motywami biblijnymi.
Warszawa w twórczości B. Prusa i A. Gierymskiego. Omów na wybranych przykładach dzieł.
Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Analiza porównawcza wybranych dzieł literackich i innych (np. malarskich, filmowych).
Porównaj film z jego literackim pierwowzorem. Oceń adaptację literatury powszechnej.
Motyw przyjaźni w literaturze i filmie. Omów najciekawsze ujęcia, oraz kyteria dokonanego wyboru.
„Kto mi powiada, że moja ojczyzna: pola, zieloność i kwiaty" (C.K.Norwid). Obrazy ojczyzny w przekazie literackim i malarskim artystów wybranych epok. Analiza dzieł.
Etos rycerski - przedstaw jego różne realizacje, analizując wybrane przykłady z literatury i filmu.
Funkcje brzydoty w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach dzieł literackich i z innych dziedzin sztuki.
Impresjonizm w literaturze i sztuce Młodej Polski - analiza wybranych dzieł literackich i z innych dziedzin sztuki.
Motywy franciszkańskie w literaturze sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach dzieł literackich i z innych dziedzin sztuki.
Motywy biblijne w literaturze i sztuce. Rozwiń temat na wybranych przykładach dzieł literackich i z innych dziedzin sztuki.
Różne ujęcia motywu apokalipsy w kulturze (literatura, film, malarstwo...).
Kobieta w literaturze, sztuce i filmie. Sposoby jej portretowania w wybranych dziełach.
Koncepcja piękna w literaturze, malarstwie, architekturze. Analiza wybranych dzieł.
Kult Matki Boskiej w polskiej sztuce. Omów problem na wybranych dziełach literackich i innych dziedzinach sztuki.
Współczesne, średniowieczne obrazy miłości. Przeprowadź analizę problemu na przykładach wybranych dzieł literackich i malarskich.
Śmierć? Koniec czy początek? Wizje śmierci w różnych epokach i dziełach (literatura i inne dziedziny sztuki).
Język
Mitologiczna i biblijna frazeologia wciąż aktualna w języku współczesnym. Omów na przykładach z prasy i w mowie potocznej.
Omów różne rodzaje stylizacji, posługując się przykładami z utworów literackich.
Zapożyczenia - sposób bogacenia słownictwa czy zachwaszczanie mowy polskiej? Omów na wybranych przykładach z literatury dawnej i współczesnej mowy potocznej.
„Język na sprzedaż" w sloganach reklamowych. Analizując zgromadzony materiał językowy scharakteryzuj różnorodne chwyty językowo-stylistyczne stosowane przez twórców reklam.
Prawda i kłamstwo w języku. Omów sposoby manipulacji językiem na wybranych przykładach z literatury, prasy i życia codziennego.
Bogactwo, różnorodność środków stylistycznych i ich funkcji w liryce Młodej Polski. Przedstaw na wybranych przykładach.
Cechy gawędy staropolskiej. Omów na wskazanych przykładach literackich.
Analiza wybranego pisma młodzieżowego pod kątem poprawności językowej. Typologia błędów językowych.
Nazwiska Twoich kolegów, rodziny. Przeprowadź analizę etymologiczną wybranych przykładów.
Wyrażania szacunku i grzeczności w języku minionych epok i obecnej rzeczywistości. Dokonaj analizy wybranych tekstów.
Strona 1 z 2
Język polski dla obcokrajowców
Realizujemy też kursy dofinansowane ze środków UE dla Pracodawców i pracowników MŚP
- pomagamy przygotować wnioski do programu
PCKK - 58-500 Jelenia Góra, ul. Wolności 29 (wejście od Mickiewicza)
tel./fax +48 75 64 94 161